Wanita Semasa

Putihkan Kulitmu Dengan Masker

Hasil alam semula jadi boleh mencantikkan kita. Minyak zaitun dan air mawar dapat memberi rasa sejuk dan sangat efektif untuk melembutkan kulit.

Jika ingin kelihatan cantik sepanjang masa atau awet muda, seorang wanita hendaklah menjaga wajah sejak berusia 12 tahun. Penggunaan masker salah satu cara menegang, melicin dan memutihkan kulit.

Masker Wajah
Manfaat dari pemakaian masker adalah untuk menyegar, memperbaiki serta mengencang kulit wajah. Selain itu melancarkan peredaran darah, merangsang sel-sel kulit dan pembersih paling efektif.

Masker Kulit Normal
Untuk kulit normal buah-buahan yang baik yang dapat di gunakan antara lain, ketimun, wortel, papaya, kentang, tomato.

Masker Kulit Kering
Untuk kulit kering biasanya menggunakan pisang, alpukat dan buah-buahan lain yang mengandung zat tepung.

Masker kulit berminyak
Untuk kulit berminyak jeruk nipis dan nenas. Selain buah-buahan masker boleh dihasilkan daripada madu, putih telur atau kuning telur.

Cara penggunaan masker
Masker dioleskan pada wajah dan leher dengan gerakan ke atas, rata dan sama tebalnya. Jangan sampai terkena bahagian mata dan kulit. Sebelum mengangkat dan membersihkan masker, lembabkan wajah dengan air suam supaya kulit tidak terasa kering. Ketika memakai masker jangan berdiri, duduk atau berjalan-jalan, tetapi lakukan dengan posisi tidur dan dalam keadaan rileks.

Memakai masker sebaiknya dalam 10-15 minit sahaja. Ketika sedang menggunakan masker, jangan tertawa atau bercakap atau bergerak kerana mengganggu pemakaian masker. Ketika mencuci masker gunakan span yang direndam dalam air panas kemudian baru menggunakan ais batu.

Masker biasa
Untuk kulit normal. Pemakaiannya tergantung dengan bentuk wajah.

Masker Pemutih
Digunakan untuk kulit bernoda hitam, masker ini bersifat memutihkan kulit.

Masker timun
Untuk kulit kering terkena sinar matahari masker parutan timun sesuai untuk menghalus dan mencegah kedutan pada wajah. Kalau untuk urusan kecantikan, biasanya timun digunakan pada mata yang sembab. Tetapi timun lebih berfungsi sebagai tonik atau penyegar. Sekiranya anda rajin memakainya maka wajah terhindar daripada jerawat, komedo serta mencegah penuaan dan kekeringan kulit. Dicampur dengan masker bengkuang untuk mendapatkan kulit yang licin tanpa jerawat.

Masker Jeruk Nipis
Digunakan pada wajah yang banyak bintik-bintik hitam.

Masker Pori
Masker untuk kulit berpori-pori besar dan berminyak. Dicampur dengan sedikit masker bengkuang dan air boleh menghalus dan melicinkan kulit

Masker Jerawat
Masker untuk kulit yang berjerawat.

Masker Susu
Gunanya untuk kulit yang kering dan halus, memupuk serta memutihkan kulit.

Masker Telur
Gunanya mengencangkan kulit yang berminyak dan kendur.

Masker Kentang
Dicampur dengan masker bengkuang dan air mawar sehingga menjadi krim. Hasilnya dapat melembut dan memutihkan kulit.

Bengkuang
Dicampur dengan air mawar, memiliki khasiat memutih dan menghilangkan tanda hitam dan pigmentasi pada kulit.

Selain penggunaan masker pengelupasan satu cara memutihkan kulit tanpa menimbulkan kesan sampingan malah kulit menjadi halus dan segar. Cara sederhana yang boleh dipakai dengan menggosokkan tumbukan biji-bijian (beras, biji gandum), kunyit, kayu cendana dan beras ke seluruh badan. Biarkan 20 minit kemudian bilas dengan air bersih. Hasilnya kulit lebih ringan, lembut dan putih.

Mandi susu
Untuk bakal pengantin mandi susu sangat berkesan untuk memutihkan kulit. Biasanya menggunakan susu haiwan seperti sapi atau kambing. Mandi lumpur pula menggunakan rempah-rempah yang dihaluskan berwarna hitam. Mandi dengan air susu setengah jam urutkan badan anda akan terasa kesegarannya. Kulit menjadi putih dan licin.

www.wanitakini.net

0 Comments:

Post a Comment

<< Home