Wanita Semasa

Pengantin perempuan buka tudung!

Yang tidak seronoknya, selalunya pada sesi ini, pengantin yang kalau hariannya memakai tudung, hari ini habis tudung entah ke mana. Maklumlah bergaun barat fesyen 'bare back' mana kena bertudung litup.

Tulisan: Annah

Setiap minggu ada saja jemputan kahwin. Baik Sabtu walau Ahad. Ada pula yang buat majlis akan nikah pada hari Jumaat, malamnya. Jemputan datangnya dari saudara mara, jauh dan dekat, kawan-kawan - baru dan lama, dan ada juga daripada yang penulis tidak kenali. Mereka ini juga tidak mengenali penulis tetapi tetap baik hati menghantar kad kerana mengenali penulis sebagai wartawan. Kerana tugas juga, penulis kadang-kadang menghadiri majlis perkahwinan kerana kerja - coverage majlis perkahwinan.

Kerana banyak menghadiri majlis, selain dapat menikmati hidangan kenduri yang pelbagai dan bunga telur bermacam fesyen ada suatu perkara yang agak menyedihkan. Entah adat mana, pengantin perempuan akan memperuntukkan satu hari sebelum majlis langsung untuk upacara bertukar-tukar baju bagi sesi bergambar. Pengantin kadang kala bertukar 5 atau lebih baju. Baju Korealah, minanglah, Jepun, India, gaun kembang, fesyen kemban dan banyak lagi. Sibuklah pengantin, andam dan jurugambar menyediakan pengantin bersolek dan bergaya. Ramailah datang menengok, baik lelaki dan perempuan, saudara atau kenalan.

Yang tidak seronoknya, selalunya pada sesi ini, pengantin yang kalau hariannya memakai tudung, hari ini habis tudung entah ke mana. Maklumlah bergaun barat fesyen 'bare back' mana kena bertudung litup. Begitu juga kalau mengenakan persalinan baju kembang yang kononnya tradisional. Keadaan ini biasanya tidak ditegur dengan alasan tidak mengapa kerana dia pengantin atau kahwin hanya sekali!

Ada juga pengantin bertudung yang bertudung litup waktu akad nikah kononnya untuk mendapat berkat majlis dan lagi kerana ia dilakukan di masjid. Untuk bersanding atau bergaya di pelamin, tudung tidak sesuai lagi sebaliknya rambut disanggul serba lengkap dengan tiara atau mahkota. Baju pula kebaya ketat yang menampakkan lekuk buah dada serta bentuk-bentuknya sekali.

Boleh bergaya dengan baju pengantin tetapi kenapa mesti sampai buka tudung? Kekalkan tudung di kepala dan pastikan baju pengantin mengikut syariat - longgar dan tidak jarang!

Pengantin perempuan sekalian - janganlah buka tudung!!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home