Wanita Semasa

Perkahwinan Sejenis Memalukan Malaysia

Wkini tersentuh membaca surat pembaca di ruangan forum Utusan Malaysia. Ia ditulis oleh rakyat negara kita berbangsa singh. Ini menunjukkan sikap keterbukaan yang melambangkan kemodenan, yang dipraktikkan negara Barat tetap tidak boleh diterima di negara kita walau dari bangsa yang bukan beragama Islam.

Adalah menyedihkan ada kalangan rakyat berbilang kaum kita yang menganggap menolak unsur ini sebagai kuno dan merasakan sudah tiba masanya kita mengamalkan kebebasan menukar jantina dan perkahwinan sesama jenis.

Jika bangsa lain menentang di harap orang Melayu dan Islam di negara ini lebih-lebih lagi. Perkahwinan sejenis bukan saja tidak elok dari pandangan budaya kita tetapi juga salah di sisi agama. Nampaknya bangsa lain turut menentang walau perkahwinan sejenis itu dilakukan oleh dua lelaki berbangsa Cina, Jessie Chung dan Joshua Beh Soo Kiang.

Nilai agama, budaya dan ketimuran Malaysia nampaknya digugat oleh perkara 'memalukan' ini. Kemajuan ini tidak membanggakan langsung.

Perkahwinan ini tidak diiktiraf langsung oleh undang-undang negara kita jadi kita perlu melakukan sesuatu bagi menghukum atau menyedarkan pelakunya atau pasangan lain yang bercadang membuat perkara sama.

www.wanitakini.net

0 Comments:

Post a Comment

<< Home