Wanita Semasa

Berbedak Dan Melawa Untuk Suami


Ada wanita yang terus menggeleng kepala apabila ditanya tentang bedak asas. Bedak asas bagi mereka terlalu 'heavy' atau terlalu bergaya. Bagi mereka orang sederhana tidak perlu memakai bedak asas! Tidak penting langsung. Asal berbedak sudah memadai.

Sebenarnya berbedak bukan sahaja untuk cantik tetapi ia juga kini berpelindungan. Hai, takkan berbedak ke pejabat saja? Di rumah kulit biar berminyak dan pucat lesi, begitu? Wanita harus menjaga penampilan jangan lupa berbedak ya! Sapukan tipis agar suami dan anak-anak nampak kesegaran dan keceriaan wajah kita.

Tentang bedak asas
Bedak asas berfungsi menyamarkan noda, menghalus dan melindungi kulit wajah. Namun, bedak asas yang baik bagi seseorang belum tentu bagus untuk orang lain. Justeru sebelum memilih bedak asas kita perlu mengetahui jenis kulit terlebih dahulu.

Ada pelbagai jenis bedak asas di pasaran antaranya:
- Cecair. Lembut bak sutera. Paling mudah digunakan serta sesuai untuk kebanyakan kulit muka terutama kulit kering.
- Krim. Lebih pekat dan berupaya menutup sebarang cela serta noda. Kulit tampak lebih bersih dan gebu.
- Bedak berpelembap. Biasanya berwarna coklat cair. Ia berupaya mengimbangkan kelembapan kulit serta menutup noda. - Bedak padat dan lembap. Mudah disapu dan boleh dipakai tanpa bedak lain, sesuai untuk kulit kering.

Setelah bertemu bedak asas sesuai kulit, jangan lupa perhatikan warnanya. Sebaiknya pilih warna mirip warna kulit. Sebenarnya tidak semua orang perlu memakai bedak asas. Jika anda dikurniakan kulit wajah yang mulus sempurna, maka tidak perlu menggunakan bedak asas. Tetapi untuk ke majlis rasmi bedak asas mampu menaikkan seri wajah.

Tip memilih bedak asas daripada Monita Goh, pegawai perhubungan awam Loreal

1. Tujuan memakai bedak asas adalah untuk menyamar noda agar kulit tampak lebih sempurna dan membuatkan solekan anda kekal. Oleh itu, pilih bedak asas sewarna kulit agar tidak nampak seperti topeng ataupun opera Cina.

2. Ketika membeli bedak asas, calit sikit pada belakang tangan. Kemudian cuba lihat kesan sapuan di bawah cahaya matahari bagi memastikan ia serasi dan sesuai dengan warna kulit kita.

3. Jangan beli bedak asas yang lebih cerah daripada warna kulit kerana ini akan menghasilkan wajah seperti bertopeng.

4. Sekiranya warna kulit muka dan leher tidak sama (mungkin muka lebih cerah), sapu bedak asas yang berbeza.

5. Bedak asas berpigmen kekuningan paling sesuai untuk semua jenis kulit. Ia mampu menstabilkan warna alat solek dan nampak sebati dengan kulit.

Cara memakainya


1. Sapu bedak asas sama ada dengan hujung jari atau pun span. Pastikan sapuan kemas dan rata.

2. Jika inginkan sapuan nipis tetapi menggunakan bedak asas yang tebal, basahkan span dengan pelembap ataupun sedikit air.

3. Tebalkan sapuan bedak asas pada parut, lebam atau noda, agar wajah nampak bersih dan kemas.

4. Jika memakai penyamar noda (concealer), sapu selapis bedak asas agar warna keseluruhan seimbang.

5. Jangan lupa sapu bedak asas pada leher.

6. Sapu juga bedak asas pada mata bagi menutup sembab dan lebam di sekitar mata.

7. bagi membuatkan wajah lebih menawan kenakan tudung sesuai pakaian agar kamu menjadi wanita muslimah yang menjadi idaman suami.


AKHIR SEKALI, SENYUMLAH SELALU PADA SUAMI. TIDAK GUNA PAKAI BEDAK ASAS DAN KULIT TAMPAK MULUS, GEBU DAN HALUS TETAPI KITA MALAS TERSENYUM DENGAN SI DIA. - Siti Zahra

www.wanitakini.net

0 Comments:

Post a Comment

<< Home